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桂神楽(かつらかぐら) Katsura Kagura

15分版 15min

2時間版 2hrs

【桂神楽】
  桂神楽は宮崎県北部、諸塚村の北東、大字七ッ山の桂(かつら)・立岩(たていわ)・矢村(やむら)地区にて保存継承されている。桂神楽は、桂地区に鎮座する桂正八幡神社(かつらしょうはちまんじんじゃ)に伝わる。神社の創建は不詳であるが、延宝(えんぽう)2年(1674)の『高千穂庄神明帳(たかちほのしょうしんめいちょう)』には祭神を関東より勧請(かんじょう)したとの記述がある。桂神楽は諸塚村内に残る戸下(とした)・南川(みなみがわ)神楽とは性質が異なり、峠を越えて日之影町大人(おおひと)神楽、高千穂町黒仁田(くろにた)神楽などに類似点が多く見られる。
  各地区の神社例祭では桂神楽三番が奉納されるほか、集落の大願成就の年など不定期に開催される「大神楽(おおかぐら)」がある。その番数は二十二番となっているが、八番「地割(じわり)」など十三曲約2時間半を要し、大神楽は24時間通して斎行される。
  令和2 年(2020)に改元を記念し、立岩地区の諸塚神社(もろつかじんじゃ)で奉納された大神楽では、地区内はもとより県内外、国外からの協力を得ての壮大なものとなった。この日に奉納された麻の舞衣(まいぎぬ)は、集落の女性たちを中心に糸紬から行われた。
  諸塚神社は明治43年(1910)、古くより修験道場として信仰を集める霊山である諸塚山の山頂にあった御祭神を遷座(せんざ)した。諸塚山系の神楽はその全般が荒神信仰(こうじんしんこう)によって構成されており、一番「宮神楽(みやかぐら)」で場を清めた後に地主神として降臨する荒神は、その象徴的な存在である。
  令和3年(2021)現在、神楽保存会は13名在籍しており、古きを継承しながらも門戸(もんこ)を開き、新しい風も積極的に取り入れている。

【Katsura Kagura】
Katsura Kagura has been preserved and passed down for generations in the communities of Katsura, Tateiwa and Yamura in Nanatsuyama, the northeastern region of the village of Morotsuka in the north of Miyazaki Prefecture. This style of kagura comes from the shrine, Katsura Shōhachiman-jinja, that presides over the Katsura area. The exact date of the founding of the shrine is unknown for certain, but there is a record in the Takachiho no shō shin meichō from the second year of Enpō (1674) of a prayer for the coming of the shrine’s main deity from the Kanto region. Katsura Kagura differs from the Toshita and Minamigawa styles of kagura that have also been preserved in Morotsuka, sharing instead several similarities with other styles of kagura from over the neighboring mountains, such as Ōhito kagura from Hinokage, and Kuronita kagura from Takachiho.
Each community performs Katsura Kagura at their shrine festivals, and also sometimes separately as ō-kagura, as needed to celebrate great accomplishments in the community. There are only twenty-two dances in the repertoire, but there are thirteen dances, such as dance number eight, Jiwari, that take around two and a half hours, so the ō-kagura is performed over twenty-four hours.
In 2020, to celebrate the change of the era in Japan, the ō-kagura performed at Morotsuka-jinja in the Tateiwa region was a grand spectacle, supported not just by the local community but by people from all over the prefecture, all over Japan and even from overseas. The robes worn to perform the kagura that day were spun and woven from hemp yarn mainly by local women. It is said that the main deity of Morotsuka-jinja was transferred from the peak of Morotsuka-yama, a famous site for shugendō mountain ascetic worship, in 1910.
Morotsuka’s kagura is mainly structured to reflect the worship of the Shinto deity Kōjin, and after the area is purified with Miya kagura, the first dance in the repertoire, it is Kōjin that is held to descend to earth as a representative deity of the region. As of 2021, there are thirteen people registered as members of the local kagura preservation society, and while protecting the traditions of the art, they are also actively opening their doors to the introduction of new talent.