【桑野内神楽】
五ヶ瀬町は、九州のほぼ中央、宮崎県の北西部に位置し、熊本県に隣接している。町内には三ヶ所神社神楽、三ヶ所神社室野神楽、古戸野神社神楽、桑野内神社神楽、鞍岡祇園神楽が伝承されている。地区によって舞い方や演目の構成に多少違いが見られるが、おおむね高千穂神楽と同じである。
桑野内神社は、もとは二上大明神と言い、伊弉諾尊、伊弉冉尊の二神を祀っている。明治以前は桑野内宮原の迫に鎮座されており、古くから、郷民の尊崇が厚い神社であった。桑野内神楽のはじまりは定かではないが、明治の始めに高千穂町押方の坂本立三秀雲から神楽を習ったと伝えられている。現存する舞衣に「明治三年」の墨書きがあること、さらに、桑野内神社が明治3年に現在の場所に移ったことから、並行して神楽が舞われるようになったと考えられている。
神楽の奉納は春・秋の大祭と、毎年1月の第2土曜日に五穀豊穣・住民の安泰を祈念し、夜を徹して斎行される。保存会が所有する面は鬼神面が多く、神楽はテンポが速いのが特徴である。また、神楽伝承本にはない「四人武智」という舞いがあるが、いつ頃から舞われるようになったかは分かっていない。
昭和40年頃、高齢化と保存会員減少により一時途絶えたが、昭和49年、氏子の若者を中心に立て直しを図り、その数年後に神楽を再開した。令和7年(2025)3月現在、神楽保存会には21名が在籍している。神楽の伝承をこの時代で終わらせるわけにはいかない、という使命感のもと、特に子どもの後継者育成に力をいれている。神楽の時期になると県外に出ていた人も、舞手として地区に帰ってきている。
【Kuwanouchi Kagura】
Gokase Town is located in the northwestern region of Miyazaki Prefecture, near the border with Kumamoto Prefecture, and sits in the heart of Kyushu. Several kagura traditions have been passed down in this town, including Sangasho Jinja Kagura, Sangasho Jinja Murono Kagura, Furutono Jinja Kagura, Kuwanouchi Jinja Kagura, and Kuraoka Gion Kagura. While each district has slight variations in dance style and performance structure, they generally follow the format of Takachiho Kagura.
The Kuwanouchi Jinja was originally known as Futagami Daimyojin and enshrines the deities Izanagi-no-Mikoto and Izanami-no-Mikoto. Before the Meiji era, the shrine was situated in Miyahara-no-Sako in Kuwanouchi, where it was highly revered by the local people. The exact origins of Kuwanouchi Kagura remain uncertain, but records indicate that in the early Meiji era, villagers learned kagura from Sakamoto Tatsuzo (Sakamoto Tatsuzo Shuun) of Oshikata, Takachiho Town. A surviving dance costume bears an inscription from “Meiji 3 (1870),” and since Kuwanouchi Jinja was relocated to its current site in the same year, it is believed that kagura began to be performed alongside this move.
The dedication of Kuwanouchi Kagura takes place during the spring and autumn grand festivals, as well as on the second Saturday of January each year. This all-night ceremony is held to pray for bountiful harvests and the well-being of the local community. Many of the masks owned by the Kagura Preservation Society are Kizin (fierce deities) masks, and the fast-paced rhythm of the kagura is a distinctive feature. Additionally, a unique dance known as “Yonin Buchi,” absent from traditional kagura texts, is performed, though its origins remain unknown.
Around 1965, Kuwanouchi Kagura temporarily ceased due to an aging population and a decline in members. However, in 1974, young parishioners took the initiative to revive the tradition, successfully reviving kagura within a few years. As of March 2025, the Kagura Preservation Society consists of 21 members, committed to ensuring that the tradition does not fade in this era. Special efforts are focused on training young successors to carry kagura forward. When the kagura season arrives, even residents who have moved outside the prefecture return home to participate as dancers.