【押方神楽】
高千穂町三田井中心街から「国見ケ丘」へ通じる県道203号土生(つちはえ)高千穂線の登口に鎮座する嶽宮神社(たけみやじんじゃ)は、昌泰(しょうたい)3年、西暦900年に伊邪那岐(いざなぎ)・伊邪那美神(いざなみのかみ)を祭祀する二上神社の外宮として建立されたと伝えられ、天文(てんぶん)18年、1549年に再建されている。氏子は上押方公民館区55世帯、下押方公民館区120世帯、片内公民館区17世帯の192世帯で、夜神楽は氏子総代を中心に15名の小集落組合長が神楽役として年次廻し当番で行われ、神楽宿は上押方・下押方両公民館が隔年廻しで使われる。
鎮座地の周辺には、戦国時代末期に京都伏見より勧請された高千穂稲荷大神社や1563年に建立された地福寺地蔵堂(ちふくじじぞうどう)がある。地福寺地蔵堂は押方氏の菩提寺で、本尊の地蔵菩薩半跏像(じぞうぼさつはんかぞう)、須弥壇(しゅみだん)ともに建立時の作銘があり、永禄(えいろく)10年(1567)の貴重な鰐口(わにぐち)も現存している。
嶽宮神社押方神楽は、浅ケ部神楽をはじめとする旧高千穂村の三田井系神楽で、祭場の設えや舞はほぼ類似しているが、岩戸神楽手力男の舞で、岩屋戸に擦り足で静かに近づく探りの手など、押方神楽独特の所作舞がある。
神楽の舞手である祝子者(ほうししゃ)は、10代から30代の若手後継者と50代の舞手を主力とした19名で構成されている。
【Oshikata-Kagura】
Takemiya Shrine, which is sitting at the entrance of the Prefectural Expressway 203 TsuchihaeTakachihoRoute, was reportedly established in 900 as a satellite shrine of Futagami Shrine, which worships Izanaki and Izanami, and reconstructedin 1549. The number of local parishioners stands at 192 households—55 households in the Kami-oshikata Community Center District, 120 households in the Shimo-oshikata Community Center District, and 17 households in the Katauchi Community Center District. The head of the small village association take turns to organize night kagura annually with the parishioner representative. The Kami-oshikata and Shimo-oshikata Community Centerstake turns every other year to house the concert.
Nearby the shrine, there areTakachiho Inari Grand Shrine whose establishment was petitioned by Fushimi, Kyoto during the late Sengoku Period, and ChifukujiJizo Hall which opened in 1563. As the family temple of the Oshikata family, ChifukujiJizo Hall has a Kshitigarbha statue in the half-lotus position and a podium for a Buddhist image that both have the author’s name engraved. A treasured gong from 1567 is also stored here.
Takemiya Shrine’s Oshikata Kagura takes the form of Mitai Kagura of former Takachiho Village. Similar equipment and choreography are employed in the performance, but there is a posture dance in Iwato Kagura’s Dance of Tajikaraothat is unique to Oshikata Kagura, where the dancer quietly approaches the cave entrance with sliding feet and probing hands.
There are 19 performers comprised ofyoung apprentices in their 10s, 20s, or 30s, and dancers in their 50s.